107011 – EU07-516

Bogumin, 06.12.2008 r., zdjęcie: Łukasz Górecki

 

lokomotywa elektryczna uniwersalna

EU07-516

 

 

cechy modelu

 

numer katalogowy
107011
przewoźnik
PKP Intercity S. A.
epoka
Vc
lata w których model i oryginał wyglądały tak samo
2008-2009
przydział
PKP Intercity S.A. Zakład Południowy w Krakowie
napis na pudle (naklejka):
PKP INTERCITY
Zakład Południowy
Naprawa rewizyjna
Zakład Taboru w Katowicach
03.11.2006
wózki
typowe dla 303E
odbieraki
oba typu 5ZL, ze ślizgiem bliźniaczym do pracy na czeskiej sieci kolejowej (pomalowany na żółto) nad kabiną 1, oraz ze ślizgiem pojedynczym nad kabiną 2
ilość odgromników
1
kominki wydmuchowe chłodzenia oporników rozruchowych
typowe dla 303E
reflektory
klasyczne
aparat cięgłowy
przystosowany do sprzęgu śrubowego
zderzaki
z pochwą od strony tarczy zderzakowej
skrzynia boczników indukcyjnych
płaska
wycieraczki
jednoramienne
ogrzewanie szyb czołowych
grzałki pod szybami
ilość wyprodukowanych egzemplarzy modelu
180
data premiery modelu
16.06.2015

 

 

cechy oryginału

 

producent
HCP, Poznań
rok produkcji
1989
typ
303E
numer fabryczny
416
wiek lokomotywy w roku, odwzorowanym w wyglądzie modelu
19
co oznaczają powyższe cechy?

 

 

opis

 

  Model lokomotywy EU07-516, w malowaniu spółki PKP Intercity S. A.
  Stan na rok 2008 (i 2009), zaraz po otrzymaniu niebiesko-szarego malowania PKP Intercity w ZNTK Oleśnica 18.11.2008 r., w związku z trafieniem na stan PKP Intercity dnia 16.05.2008 r. Lokomotywa przydzielona wtedy była do Zakładu Południowego PKP Intercity S.A. w Krakowie. Ostatnią naprawę rewizyjną (R5) przeprowadzoną w Zakładzie Taboru w Katowicach, zakończono 03.11.2006 r. Podczas niej lokomotywa otrzymała czerwono-niebiesko-białe malowanie PKP CARGO, gdyż w tamtym okresie czasu maszyna ta była na stanie PKP CARGO, i takie malowanie było wtedy stosowane (przed obecnym niebieskim). Wcześniej zaś posiadała malowanie, gdzie góra pudła była jasnozielona, a dół ciemnozielony, z żółtymi czołami. W treści dokładnie jak oryginał, model ma naniesiony przydział „PKP INTERCITY Zakład Południowy” w formie charakterystycznej kolorowej naklejki z logo ICCC, oraz miejsce i datę wykonania ostatniej naprawy okresowej „Zakład Taboru w Katowicach Napr.rew. 03.11.06″.
  W momencie jak maszyna ta trafiła na stan PKP Intercity w 2008 roku, została przeniesiona do Krakowa. Wcześniej zaś, większą część swojego żywota spędziła w Katowicach.
  Lokomotywa ta, w związku z przystosowaniem jej do ruchu po sieci kolei czeskich, otrzymała imię „Markétka”, i zostało ono naniesione w górnej części ścian bocznych.
  Będąc jeszcze w malowaniu czerwono-niebiesko-białym PKP CARGO, w 2008 roku odbierak nad kabiną „A” w całości pomalowano na żółto, zaś ślizg wymieniono z typowego pojedynczego z nakładkami miedzianymi na bliźniaczy z nakładkami węglowymi. Stało się tak, w związku z próbami związanymi z dopuszczeniem lokomotyw serii EU07 do ruchu na sieci kolei Czeskich i Słowackich. Oba odbieraki wtedy były typu 5ZL. Ślizg odbieraka nad kabiną „B” nie uległ zmianie i był to typowy ślizg pojedynczy. Typy odbieraków i ślizgów nie uległy zmianie po przejściu lokomotywy do PKP Intercity i otrzymaniu malowania niebiesko-szarego PKP Intercity. W 2010 roku nad kabiną „2” odbierak zmieniono na AKP-4E, jednak ślizg pozostał pojedynczy. Zdarzało się jednak, że lokomotywa przez krótki czas posiadała na obu odbierakach ślizgi bliźniacze. W 2011 roku, po kolejnej naprawie rewizyjnej, już oba odbieraki były typu AKP-4E, oraz oba ślizgi zmieniono na bliźniacze Stemmann. Mają one większy rozstaw ślizgów niż te, co wcześniej się znajdowały na tej lokomotywie. Takie odbieraki i ślizgi lokomotywa ma do dziś.
  Od momentu wspomnianego otrzymania malowania PKP Intercity w 2008 roku, do 2011 roku, wygląd lokomotywy nie zmieniał się, poza opisywaną kilkukrotną wymianą odbieraków i ich ślizgów. Dopiero po naprawie rewizyjnej (R6) przeprowadzonej w ZNTK Oleśnica, a zakończonej 30.11.2011 r., parę detali zmieniło swój wygląd. Znikł napis „Markétka” ze ścian bocznych, w innym miejscu i w standardowy sposób (czarne znaki na białym prostokątnym polu) naniesiono przydział, zmieniła się treść napisu o naprawie rewizyjnej i miejsce naklejek z numerami kabin, doszły klimatyzatory nad kabinami i znów zmieniono odbieraki i ślizgi.
  Oryginał nadal znajduje się w eksploatacji.
  Od 2010 roku, czyli od jego uruchomienia, lokomotywa ta prowadziła luksusowy pociąg nazywany „Lazurowe wybrzeże”, relacji Moskwa-Nicea. Jest to najdłuższe połączenie na transeuropejskiej linii kolejowej. Modele takich wagonów produkowała firma L.S. Models.

 

 

„Właścicielem znaku jest PKP Intercity S.A. Znak wykorzystano na podstawie umowy licencyjnej nr 001/2013.”

 

A1 X10 X4

D1 X5 D2 X7 D6 C3 G2 G1 X1 F1a F2a

C1 C2 X8 D3 D4 X6 E2 X2 X9 D8a G5b

Ulepszenia wprowadzone od tego modelu, względem wcześniej wydanych modeli:
  • blaszki odbioru prądu z kół zostały przeprojektowane, aby polepszyć odbiór prądu,
  • trąbki i lusterka nie są montowane w fabryce, tylko dołączone jako elementy do samodzielnego montażu, by wyeliminować problem ich wyginania się i łamania w pudełku podczas transportu,
  • szyby grzejne są imitowane poprzez nadruk elementów ogrzewania na element szybki i to zgodnie z oryginałem w dwóch kolorach,
  • wyściełanie pudełka zostało trochę zmienione, aby w transporcie nie wyginały się poręcze, oraz by zwiększyć ergonomię jego używania, poprzez wykonanie wycięć na palce we wierzchnim elemencie.